شیوع آنفلوانزای پرندگان H۵N۱ در طیور ایران پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ آغاز فروش اقساطی خودرو KMC SR ۳ کرمان موتور از شنبه + جدول فروش (۱۹ مهر ۱۴۰۴) وام عجیب یک کارمند بانک با بازپرداخت بیش از نیم قرن + عکس قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۱۶ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو بلاتکلیف ماند گل تازه زعفران در خراسان رضوی امروز چقدر قیمت دارد؟ (۱۶ مهر ۱۴۰۴)‌ پیش‌بینی بانک آمریکایی از قیمت عجیب طلا در سال آینده میلادی مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران: مشترکان پرمصرف منتظر قبض‌های میلیونی باشند تغییر جهت بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ مهر ۱۴۰۴) راهنمای جامع خرید انواع تسمه نقاله شکاف عرضه‌وتقاضای نقره ۵ساله شد | اصلاح قیمت نقره در راه است؟ علت گران‌شدن میوه چیست؟ | رئیس اتحادیه: مقصر میوه‌فروش نیست سهمیه سوخت وسایل نقلیه فرسوده تغییر می‌کند فروش فوری سایپا از روز (یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + بخشنامه دلار در یک‌قدمی ۱۱۴ هزار تومانی شدن (۱۶ مهر ۱۴۰۴) حذف ۴ صفر تأثیری بر تورم یا رشد اقتصادی ندارد بازی مافیا - شهروند در بازار کالا‌های اساسی نرخ جدید بنگاه‌های املاک مشخص شد | تعرفه ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول چقدر است؟ قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز (چهارشنبه، ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴) + لینک پخش زنده واریز بیش از ۴ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های خراسان رضوی دینار عراق در بازار آزاد مشهد گران شد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ارز ترجیحی؛ زمینه ساز  رانت و  فساد  مخارج مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی | از درآمد پایدار شهرداری تا سلامت و ترمیم حقوق بازنشستگان قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) | اختلاف ۲۰ هزار تومانی قیمت سیب‌زمینی در تره‌بار و سطح شهر طلا در مشهد دوباره در مدار صعود قرار گرفت | ورود دوباره طلا به کانال ۱۱ میلیونی (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ۱۰ مقصد اصلی زعفران صادراتی ایران کدام‌اند؟ | زعفران‌های صادرشده به چین تقلبی بودند؟ سکه پیش‌فروشی ۱۲ میلیون ارزان‌تر از بازار آزاد فروش رفت
سرخط خبرها

افزایش قیمت بنزین راه‌حل نیست | ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی مصرف کنترل نشده است

  • کد خبر: ۲۱۲۴۷۷
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
افزایش قیمت بنزین راه‌حل نیست | ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی مصرف کنترل نشده است
دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: طبق آمار موجود از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی تابه‌حال روی مصرف تاثیر جدی نداشته است

به گزارش شهرآرانیوز، عرفان افاضلی درباره ناترازی بنزین و راهکار‌های پیشنهادی عبور از این شرایط اظهار داشت: مطالعات در حوزه بنزین نشان می‌دهد در حال حاضر ظرفیت فرآورده‌های پالایشی در دنیا ۹۳ میلیون بشکه در روز است که ۳۴ درصد این عدد گازوئیل و ۲۸ درصد بنزین است یعنی مصرف روزانه بنزین در کل دنیا ۲۶ میلیون بشکه (۴ میلیارد لیتر) استکه در این بین امریکا در صدر این جدول قرار دارد یعنی بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده بنزین است.

مصرف بنزین در ایران به ازای هر نفر ۱.۳ لیتر و در اروپا ۰.۶ لیتر در روز است 

وی با بیان اینکه سرانه مصرف بنزین در ایران به ازای هر نفر ۱.۳ لیتر در روز است، افزود: این میزان مصرف بسیار بالاست و بخشی از دلیل اینکه به ازای مصرف مشخص بنزین؛ درآمد دلاری و سهم ما از جی‌دی‌پی کم است به بدمصرفی برمی‌گردد و بخشی از این بدمصرفی نیز متوجه این است که ما در کشور نفت‌خیز زندگی می‌کنیم و انتظارات مردم این است که، چون منابع نفت و گاز زیادی داریم؛ می‌توانیم بنزین زیادی مصرف کنیم، به همین دلیل هم سرانه مصرف بنزین در کشور بالا است و عمده سفر‌های درون‌شهری و برون‌شهری ما با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود، این در حالی است که مصرف سرانه اروپا ۰.۶ لیتر در روز به ازای هر نفر است، یعنی ما تقریبا دو برابر اروپا سرانه مصرف داریم.

می‌توانیم روزی ۵۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی کنیم 

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: موضوع دیگر عدم بهینه بودن مصرف سوخت خودرو‌ها است مصرف بنزین خودرو در ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱ لیتر یعنی تقریبا دو برابر متوسط مصرف جهانی است، اگر ما ظرفیت مصرف بنزین را در روز ۱۱۰ میلیون لیتر در نظر بگیریم با بهینه‌سازی خودرو‌ها می‌توانیم روزی ۵۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی کنیم که با احتساب لیتری ۸۰ سنت می‌توانیم سالانه یک‌سوم تا یک‌دوم درآمد حاصل از فروش نفت از صادرات بنزین درآمد کسب کنیم، بنابراین بخشی متوجه نوع نگاه مصرف‌کننده و بخشی به فرایند‌های تولید بنزین برمی‌گردد، بسیاری از پالایشگاه‌های کشور بهینه‌سازی و بروزآوری نشده‌اند و به میزانی که انتظار می‌رود تولید بنزین ندارند و لازم است سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش تولید و به‌سازی پالایشگاه‌ها صورت گیرد.

تعداد اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی کشور نصف شده است 

وی ادامه داد: بخش بزرگتری که نگران‌کننده است عدم سرمایه‌گذاری و توجه به بخش حمل و نقل عمومی است، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شهر تهران از دهه ۹۰ تاکنون تعداد اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی بزرگ نصف شده و عمر ناوگان کشور به عدد ۳۰ تا ۳۵ سال رسیده است، بنابراین اگر مصرف‌کننده تصمیم بگیرد که فرهنگ مصرف را تغییر بدهد و به جای تردد روزانه با وسیله نقلیه شخصی؛ با اتوبوس و یا مترو تردد کند به دلیل کمبودی که وجود دارد؛ پاسخگوی نیاز نیست این امکان وجود ندارد و مجددا به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی و بنزین می‌رود.

افزایش قیمت بنزین؛ راه حل نیست

افاضلی با بیان اینکه راه‌حل اوضاع مصرف بنزین افزایش قیمت نیست و در واقع اقدام یک مسکن است، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین درواقع همه فرایند ناکارمد را متوجه مردم و مصرف‌کننده نهایی می‌کند یعنی عدم تولید کافی، عدم بهسازی پالایشگاه‌ها، عدم توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و عدم تولید خودرو‌های بروز که مصرف‌شان نصف مصرف فعلی با پیمایش ۱۰۰ کیلومتر است؛ متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی مصرف کنترل نشده است

وی بیان داشت: طبق آمار موجود از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی تابحال روی مصرف تاثیر جدی نداشته است هرچند در مقاطعی موثر بوده، اما باز هم به میزان قبلی برگشته است.

دو پیشنهاد برای حل ناترازی 

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت با اشاره به راهکار‌های حل ناترازی بنزین گفت: راه حل قطعی در دو موضوع است یکی تولید خودر‌های با مصرف بنزین کمتر و نزدیک استاندارد جهانی است که در درازمدت به اقتصاد کشور، صادرات و بهینه‌سازی و کاهش سرانه مصرف کمک می‌کند و دوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو و سرمایه‌گذاری در این بخش است، اگر بنا داریم کار اساسی انجام دهیم ناچار هستیم از این دو مسیر حرکت کنیم و افزایش قیمت بنزین راهکار نیست.

نرخ فروش بنزین در کدال ۱۷ هزار تومان در هر لیتر است

به گفته وی؛ طبق آمار میانگین نرخ فروش بنزین در پالایشگاه‌های موجود در کدال ۱۷ هزار تومان در هر لیتر است، ولی عددی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است و این باعث شده به خاطر سوءمصرف و عدم مدیریت؛ بخش پالایشگاهی کشور عدد بسیار زیادی را از دولت طلبکار باشد و قادر نباشد خود را بروزرسانی کند و از طرفی به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین اعمال قیمت دستوری دولت و عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاهی باعث شده پالایشگاه‌های جدید را نداشته باشیم و زمان طولانی شاهد باشیم که یک پالایشگاه تاسیس شود، بنابراین به نظر می‌رسد که ما تنها از طریق بهینه‌سازی مصرف در خودرو‌ها و تولید خودرو‌های بروز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی که وضعیت فاجعه‌باری دارند؛ می‌توانیم بخشی عمده ناترازی را رفع کنیم و علاوه بر رفع مشکل تولید؛ مازاد و صادرات هم داشته باشیم و برای کشور ارزآوری کنیم.چ

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->